Viser arkivet for mai, 2011

200.000 Origo-brukere!

I skrivende stund er det 200.086 Origo-brukere, og denne helga passerte vi 200.000-merket. HURRA for dere!

Skjermbilde tatt like før vi passerte 200.000-merket.

Origo har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2006/2007 og vi setter stor pris på alle dere som tar Origo i bruk, enten for å kommentere i en lokalavis, for å opprette en blogg, for å legge inn arrangement i kalenderen eller for å lage en intern samarbeidsgruppe på nett. Her er litt mer statistikk om hvordan dere bruker Origo.

I løpet av forrige uke ble det i Origos 7482 soner laget:

Forøvrig:

  • Origos største sone har 7068 medlemmer.
  • Siden oppstarten har det blitt delt 236.809 arrangementer.
  • Akkurat nå pågår det 1124 samtaler.
  • 19.637 har fått bekreftet sitt virkelige navn.
  • 39.171 kan signere bidrag med offisielle roller i partier, bedrifter eller organisasjoner.
  • 70.368 bidrag er signert med en bekreftet rolle.

Origo søker folk - noe for deg?

Sjekk ut jobbannonsen på Finn.

Glåmdalen kåret til årets lokale nettsted

Hurra for Glåmdalen, lokalavisa for Kongsvinger og Glåmdalen! Leserinvolvering på nett og fokus på yngre lesere nytter – Nordiske Mediedager og Mediebedriftenes landsforening (MBL) hedret Glåmdalen med prisen Årets lokale nettsted i Bergen i går kveld.

Erling Brøndmo. Foto: Bente Kalsnes

Glåmdalen med redaktør Erling Brøndmo i spissen har jobbet bevisst med leserinvolvering over lengre tid. Og i kveld fikk Glåmdalen igjen for innsatsen. Glåmdalen bruker Origos kommentar- og dialogsystem og har innarbeidet gode rutiner for å følge med på lesernes kommentarer redaksjonelt.

Her er juryens begrunnelse:
«Årets lokale nettsted er et omfangsrikt og vitalt nettsted. I tillegg til å presentere godt lokalt innhold og nyttige tjenester, klarer de også å engasjere leserne. Gjennom å ha fokus på de yngre leserne viser de vilje til å beholde sin sterke posisjon også i de kommende årene.»

Les mer…

Filtrering og lytting i sosiale medier - noen tips

I flere år har vi hørt at vi må “lytte” til det som blir sagt om oss eller virksomheten på internett og særlig i sosiale medier. Og at vi må filtrer informasjonen for ikke å bli oversvømt. Men hvordan gjør man det? Hvilke verktøy kan vi man bruke?

Foto: verbeeldingskr8, Flickr CC BY-NC-SA 2.0

Jeg begynner med informasjonsfiltrering, og følger opp med en ny post om lytting og overvåkning. Kort fortalt så anbefaler jeg en RSS-leser og Twitter til å filtrere informasjon på nett.

Når jeg holder foredrag eller kurs, bruker jeg ofte å spørre deltakerne om de bruker en RSS-leser. De færreste gjør det. Det var også tilfellet da jeg underviste på Sosial media-kurset BI i Porsgrunn tidligere i uka. Det er kanskje ikke så rart. RSS har eksistert like lenge som de første bloggverktøyene (1999), men er fremdeles et verktøy for spesielt interesserte.

Les mer om informasjonsfiltrering

Vil du vite mer om Origo, våre dialogverktøy, og hvordan din organisasjon kan ta Origo i bruk for samhandling, ta en kikk på her.