Viser arkivet for mars, 2011

Vi lanserer Origo Publish

Da har vi laget en egen nettside for Origo Publish – spesielt rettet mot organisasjoner, institusjoner og bedrifter som trenger en sosial publiseringsplattform.

Vi har over lengre tid sett behovet for å vise tydeligere hva Origo inneholder av funksjonalitet og hvordan profesjonelle aktører kan bruke Origo som sosial publiseringsplattform og skreddersy den etter eget behov. Med sosial publiseringsplattform mener vi muligheten for å ha dialog og samtale på det meste – bilder, arrangement, innlegg og kommentarer.

Hvem som helst kan i dag dele bilder og arrangement, blogge og lage soner om det de brenner for på Origo. Det er gratis og det vil det forsette å være. Men dersom noen trenger mer avanserte verktøy eller design-, konsulent, eller programmeringhjelp fra oss, så er altså Origo Publish vårt tilbud.

En av sidene som det er nyttig for dere å ta en kikk på er Hva er Origo Publish – rett og slett verktøyene våre.

Som dere ser er denne menyen rik og omfattende. Fordi Origo har slikt mangfold og fleksibilitet, kan det for enkelte være vanskelig å orientere seg i alle mulighetene. Vi håper at denne oversikten skal gjøre de enklere å plukke ut de verktøyene dere har bruk for.

Origo Publish er stadig under utvikling, det er fremdeles ting vi må fikse på siden. Men for oss er dette ett viktig skritt videre. Nøl ikke med å ta kontakt med oss eller legg igjen en kommentar i feltet under dersom dere har spørsmål om Origo Publish.

Skolekartet er oppdatert

Lurer på hvordan din lokale skole gjorde det på de nasjonale prøvene i 2009 og 2010?
Sjekk Skoleporten – kollega Even Westvang har nå oppdatert kartet med nye resultat.

I går holdt jeg foredrag på IT-konferansen GoOpen om åpne data, og ett av eksemplene jeg nevnte var Skoleporten, som er et kart med alle skolen i landet, fargekodet med resultater fra de nasjonale prøvene.. Vi har tidligere skrevet om Skoleportalen, men den gang hadde Even bare tilgang til data fra 2008. Nå er resultatene fra 2009 og 2010 tilgjengelig i kartet, og det er mulig å sammenligne resultatene år for år.

Det er også mulig å søke på Skoleporten, samt sjekke resultatene fra de nasjonale prøvene basert på geografi, rettere sagt lengdegrad – rettere sagt: Gjør skolene i sør det bedre enn skolene i nord eller omvendt? Even har også gjort det mulig å sjekke hvorvidt store skoler gjør det bedre enn små skoler eller omvendt.

Ta en kikk og sjekk resultatene for din lokale skole. Har du gode innspill til hvordan Skoleporten kan brukes?

Her er foredraget jeg holdt på GoOpen:

Pasientdagbok på nett

Hvordan lage en privat, digital dagbok for demente pasienter som er nyttig både for pasienten, pårørende og pleiere? Slik løste vi utfordringen vi fikk.

I et pilotprosjekt i samarbeid med Drammen kommune, InnoMed, LiveWork, Sintef har vi implementert en dagbok-løsning basert på Origo-teknologi som er enkel å bruke.

Publisering via SMS, MMS og talemeldinger har vært helt sentralt for å senke terskelen for bruk. Det vil si at pårørende kan publisere bilder til den skjulte og private dagbok fra mobiltelefonen, mens pleiere kan ringe inn talemeldinger, i stedet for å måtte logge seg på en maskin.

LiveWork har utviklet konseptet og designen, og jeg kan ikke lenke til noen av dagbøkene vi har sett opp av personvernhensyn, men her er et utdrag fra rapporten LiveWork og de andre samarbeidspartnerne har skrevet:

Bakgrunnen for prosjektet var å finne nye digitale verktøy for demente som gjør det enklere å ta vare på minner, legge grunnlag for gode samtaler, og gjøre det enklere å holde kontakt selv om pårørende bor på en annen kant av landet. Rett og slett:

  • Enklere kommunikasjon med hjelpeapparatet
  • Hjelp til gode samtaler om minner
  • Enklere å følge med i livet til personen med demens
  • Verktøy for den dement, kan kikke på bilder, etc.

Hva synes dere? Er det andre områder slike lukkede, digitale dagbøker kan brukes?

Miljøjournalistene lansert av Erik Solheim

Det er ikke hver dag vi får en minister til å fortelle at betaperioden er over, men det skjedde i dag da miljøvernminister Erik Solheim lanserte Miljøjournalistene på Fyrstikkalleen skole i Oslo.

Bildeserie med 5 bilder — bla ved å trykke på pilene

Foto: Bente Kalsnes

I en uke da vi har med skrekk og gru lest at Akerselva er død, føles det enda mer riktig å skulle legge til rette for at 14-, 15- og 16-åringer kan begynne å blogge om miljøspørsmål.

Vi har tidligere skrevet om miljøbloggen vi har utviklet på oppdrag for Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif). Klif og Miljøstatus, Avis i skolen og Naturfagsenteret står bak det tverrfaglige nettprosjektet som lar elevene drive med undersøkende journalistikk for å finne ut mer om miljøet i sin egen kommune.

Les mer om Miljøjournalistene

Vil du vite mer om Origo, våre dialogverktøy, og hvordan din organisasjon kan ta Origo i bruk for samhandling, ta en kikk på her.