Origo i andre kanaler – hva bør vi dele og filtrere?

Vi ønsker å gjøre noen endringer i måten vi bruker Facebook og Twitter for å spre innhold fra Origo, og vil gjerne ha innspill fra dere.

Information overload Foto: Paul Russell, Flickr, CC BY-NC 2.0

Vi som jobber med Origo ønsker å løfte frem de interessante, rare, morsomme, ettertenksomme, smarte bidragene i enda større grad i andre kanaler, og da tenker vi særlig på Facebook og Twitter. Vi ønsker å bruke ulike sosiale medier til å spre ”gullet” vi finner her på Origo – med andre ord gjøre en filtreringsjobb for dere (les mer om hvorfor "”curation” er viktig for journalistikkens fremtid)

Bare her på Origo har det denne uken blitt skrevet 1113 innlegg, 10868 kommentarer og lagt ut 6312 bilder i Origos 8342 soner.

Foto: ecstaticist, Flickr, CC, BY-NC-SA 2.0

”It’s not information overload, it’s a filter problem som forfatteren Clay Shirky sier når ”alle” kan produsere innhold på nett, og være sine egne journalister, redaktører og fotografer. I Origo ser vi på dette som en stor mulighet, ikke en trussel.

Her på Origo-bloggen ønsker vi å:

  • Fortelle om nye ting som skjer på Origo (teknisk utvikling og bruk av våre sosiale publiseringsverktøy)
  • Vise frem bra innhold laget av brukerne
  • Kaste oss inn i relevante debatter knyttet til sosiale medier, teknologiutvikling, nye medier, åpne data.

Facebook og Twitter ønsker vi å dele diverse godbiter som brukerne legger ut på Origo + våre egne bloggposter. Her er eksempel på noen innlegg og bilder vi har filtrert til våre FB-venner den siste tiden:

Hva slags innhold er dere mest interessert i at vi deler?

Vist 499 ganger. Følges av 2 personer.

Kommentarer

Jo flere som bare har knapper for å dele på fb og twitter, jo vanskeligere er det å bruke et annet nettverk om man skulle ønske det. Jeg vet dere ikke kan ha masse clutter med ørten forskjellige knapper, men det finnes systemer som “AddThis” o.l. som lar folk dele på drøssevis av steder (dere velger selvsagt hvilke, så dere ikke trenger å ha knapper for åpenbart ubrukelige steder (kun for USA, kun for en veldig smal nisje, etc.)) med bare én knapp.

Jeg er sikker på at dere ville satt pris på om noen andre hadde hatt en “del på Origo”-knapp…

Litt mer på siden, men også om deling: Jeg skulle virkelig ønske det gikk an å velge en lissens på det man legger ut av bilder og tekst på Origo! Både hver gang man legger ut noe, og en default lisens for allt (som selvsagt kan endres for hver post/bilde når man lager dem.

Litt sånn her kan det se ut:

Tatt fra OpenPhoto.

Jeg tar en omvei for å svare på spørsmålet. Jeg ønsker meg at Origo fikk en egen side der dere framhever innhold og soner redaksjonelt. Ved siden av Ditt Origo og Hele Origo kunne dere ha Framhevet Origo. Jeg tror det er skrittet før dere øker oppmerksomheten om Facebook og Twitter.

Har dere en slik side vil den være naturlig å peke mot fra publiserte oppdateringer på Facebook og Twitter. I dag tipper jeg at folk som kommer inn på Origo for første, andre eller tredje gang via lenke til et innlegg, foto, kalenderoppføring ikke finner veien videre på et fornuftig vis. Et «desket» Origo ville få opp øynene til flere for alt som glimter i bekker, elver og innsjøer på Origo.

Mer gull fra Origo har jeg tro på, men det funker ikke om Twitter og Facebook kun blir kanaler for å få folk inn til Origo. Dere må skape engasjement om Origo på de to andre sosiale mediene. En måte å skape engasjement på Origo og i de andre kanalene er å gi folk mulighet til å melde inn innhold de mener fortjener å bli framhevet. Jeg har nylig testet Scoop.it, en samle- og kuratortjeneste. Der kan folk som følger de enkelte emnesidene melde direkte inn innhold til de som redigerer sidene.

Origo må også være til stede på andre facebooksider med relevant innhold og tilsvarende dele relevant Origo-innhold i aktuelle saker på Twitter.

Hva en kan få til er selvfølgelig avhengig av ressursene dere har tilgjengelig for dette. Tror det er god investering. Jeg har tro på at dette skaper mer aktivitet på Origo.

Litt dårlig samvittighet for ikke å ha kommet med noe tilbakemelding hr ennå – og burde vel ikke bruke jobbtid på dette, selv omd et er en stille lørdag.

Selv om jeg er en stor tilhenger av deling, er jeg ikke en stor bruker av dele-knapper, fordi de gjerne gir litt mindre kontroll over hvordan noe deles enn om man f.eks. går inn på facebook, legger inn lenken selv, velger thumbnail og tekst, etc., etc.
Men her er det altså knappenes funksjon og “utforming” som plager meg – dog minimalt med plager; selve delingen koser jeg meg ofte med. Samtidig kom jeg nylig over en tråd i Sandkassa som tyder på at ikke alle setter pris på at det de legger ut kan deles – uten å spørre om lov.

Når Vidar nevner desking, så er vel det bare et norsk synonym for noe av det jeg regner med at Shirky legger i “curation”, en bevisst fremheving av godt innhold. Som er drevet av noe mer enn algoritmer og popularitetsbarometre. Jeg synes det er en god idé, og den går hånd i hånd med å skape begeistring om Origo, og ikke minst det som skjer her inne. Den siste tiden har det vært tvitret en del om Operasjon Julegave, men det har ikke vært noen konsekvent bruk av hashtags for å samle og vise at dette er et helt lite fenomen. På den annen side klarer et arrangement som #socialwinter å bruke hashtags så effektivt at folk som ikke aner hva det er begynner å snakke om det og bli nysgjerrige.
Så ja, del et utvalg av alt det positive som skjer her inne og bruk mulighetene som ligger i andre nettsamfunn til å skape en gjenkjennelighet som kan tjene Origo. Men kanskje er det greit å ha en viss idé om hvem som ønsker å spres i alle kanaler og hvem som bare vil holde seg i sin lille plaskedam – eller sandkasse – her inne.

PS. Og jeg vil også veldig gjerne ha muligheten til å dele bilder – og tekst (som journalist holder jeg fast på at tekst i svært mange tilfeller er opphavsbeskyttet) under ulike lisenser.

Forresten: Vennligst sørg for å legge inn dele-knapper på en slik måte at dere ikke lar Facebook og andre spionerer på alle brukerene deres. Som dere vet: Den vanlige måten å legge inn fb-knapper rundt om sender en ping til dem om alle nettsider brukerne deres besøker. Ufint!

Nå har det snart gått 4 år. Hvor blir det av denne deleknappen tro?
Og hva med å implementere en egen knapp for også å kunne uttrykke “Liker ikke”?

Ellers finnes det mange gode grunner til å gi bloggere lov å blogge anonymt. Folk innenfor politikk, samfunns- og næringsliv kan ofte føle ded umulig å blogge under eget navn når eller om innleggene deres kan oppfattes som mye eller noe avvikende fra dagens satte normer.

Selv brukte jeg for det meste å blogge under navn som Den liberale berserken, The liberal berserk (eller bare berserken/berserk) da jeg var engasjert i næringslivet. I allefall brukte jeg en av disse psevdonymene alle gangene jeg skrev saker som kunne provosere.
Og den viktigste årsaken til anonymiseringen var selvsagt hensynet til bedriftsstyret, kunder og leverandører.

For en del år siden blogget jeg mest i utlandet og mest av alle i danske Politiken. En bloggsajt som forøverig krevde registrering med fullt navn, adresse og telefon. Men tross kravet om registrering, så fikk jeg mulighet til å blogge anonymt i bloggen deres overfor leserne og de andre bloggerne på sajten.

Nå var nok min bruk av psevdonyer fremst for å markere skille mellom offiisielle meg – og den ofte betydelig mer frttalende rabbagasten Jon Reina. Mitt behov for anonymisering lå derfor på et betydelig lavere nivå enn tidens samfunnstopper og markerte politikere. Og det siste kan jeg faktisk bevise siden jeg et flertall ganger i Politikens blogg blogget mot (eller med) en på denne tiden ytterst kjent dansk minister – som naturlig nok blogget 100% anomymt.
Og hvorfor vet jeg så dette,, Jo fordi denne anonyme bloggeren flere år deretter sendte meg en mail og takket for debattene med- og mot meg. Jeg trenger vel ikke opplyse om at personen da forlengst hadde avsluttet sitt polititiske virke.