Sosiale julegaver

Min julegave fra en ukjent Origoer. Foto: Bente Kalsnes

I år har jeg fått en julegave fra en person jeg ikke kjenner. Det kribler i fingrene etter å åpne den, men jeg må vente i noen dager til. Til og med et kort har jeg fått der det står ”Ønsker deg en riktig god Origo-jul og et godt nytt år!” For noen dager siden sendte jeg avgårde en julegave til en person jeg ikke kjenner. Det føltes veldig fint å gjøre det.

Forklaringen på denne anonyme gaven er at jeg er med på Operasjon Julegave, et eksperiment som har som målsetning at ”Origomedlemmer skal få en ekstra julegave”. Mye på Origo (og i andre sosiale medier generelt) handler om å gi – å gi et ”bra”, gi en konstruktiv kommentar, gi av sin tid, gi innsikt, gi et lenketips. Man gjør hverandre bedre. Og så får man mye tilbake, gjerne helt uventet. Akkurat hva vil variere, det kan være alt fra et kjøleskap, en lenke eller et vennskap.

I sosiologien snakker man om sosial kapital for å beskrive slike fenomen. Det vil si at våre formelle og uformelle forbindelser og nettverk utgjør en verdi. Når vi stoler på hverandre, er det enklere å få til fellesprosjekt. Før ble gjerne sosial kapital målt ut fra medlemskap i ulike organisasjoner og foreninger, samt uformelle kontakter vi hadde i sosiale miljøer.

De ti siste årene har internett og sosiale medier gitt nye dimensjoner til slike forbindelser, og på Origo ser vi det daglig. Vi ønsker å legge til rette for at folk skal kunne ha de riktige verktøyene for å ”la oss gjøre/starte noe sammen”! ”La oss” er et godt uttrykk for å beskrive en slik fellesaktivitet, noe jeg har skrevet om tidligere.

Origo har mange slike fellesprosjekt eller gruppeblogger, her er noe av dem:

Kubonden, har blogget i tre år på Origo. Nå inviterer han også inn gjestebloggere.
Salongen, en nystartet sone for filosofi og idéhistorie.
Internettpartiet, webfolkene i Arbeiderpartiet forteller om hvordan de jobber.
Industrifoto, en gruppeblogg som har gitt industrien et nytt og vakkert image.
Bare en liten tråd, en gruppeblogg for håndarbeidsentusiaster, hvor vi til og med finner bilder av heklet øl.

Har du en historie om noe du har fått ved å delta i sosiale medier, enten det er her på Origo eller på Facebook, Nettby, blogg, Flickr, Twitter, etc.?

Vist 738 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Operasjon Julegave er noe av det spenstigste jeg har kommet over på nett siden den høstdagen i 1996 da jeg ble introdusert for IRC :)

Sosial kapital, ja! Dette forumet her er vel et av slikt! Pierre Bourdieu, fransk sosiolog har utdypet dette temaet, om hvor viktig bl.a sosial og kulturell kapital er for oss mennesker…!

Marius, så morsomt! Fikk du julegave i fjor?

Anne, Robert Putnam skrev mye om sosial kapital i Bowling Alone (2000), særlig reduksjonen i sosial kapital i det amerikanske samfunnet. Men det var før sosiale medier og blogging, jeg lurer derfor på om det finnes noen lignende undersøkelser på sammenhengen mellom sosial kapital og grupper/fellesskap på nettet. Pew Internet har gjort en undersøkelse på det, men jeg vet ikke hvor relevant den er for det norske samfunnet.

For tiden leser jeg på Dag Wollebæks avhandling, Change in voluntary associations, om utviklingen innen frivillige organsiasjoner i Norge.

I fjor var jeg nok ikke introdusert for dette fantastiske opplegget, men i år går jeg bare og tripper og håper pakken kommer i morra, så jeg får tatt den med «hjem til jul».

Da venter vi i spenning på bilde av gavens innhold :)

Bente K, takk for linken! Var inne og skumleste nå, det som sies, slik jeg forsto det, er jo at folk blir mer isolerte av å sitte foran PC og mbl., ihvertfall i begynnelsen av artikkelen, men jeg tror at man kan ha stor nytte av begge deler! Skal lese det mer nøyaktig senere, er ikke god i engelsk, men det virker interessant, og jeg skal prøve å låne nevnte bok på biblioteket over nyttår! :)

Eg har fått mykje av å delta. Ikkje berre i Operasjon Julegåve i år og i fjor, men medlemskap i det meir lukka Underskog har gitt meg tilgang til utselde konsertbillettar og for ikkje så lenge sidan fekk eg to billettar til julekonsert med Kari Bremnes. Ein fyr måtte gi dei fra seg fordi dama sette i gang å føde – til stor glede for meg (og sikkert han også!) Men kjekkast av alt er at eg vart oppdaga og tilbydd den jobben eg har i dag via Origo. Eg jobba i Hardanger Folkeblad og starta opp lokalsona Hardangerfolk, fekk med meg folk og vi skapte ein flott digital møteplass. No jobbar eg her i Origo for A-pressen mot over 50 aviser.

Det eg likar best av engasjementet i Origo, og for så vidt andre digitale møteplassar, er når folk er kreative og seier som du nevner Bente, “la oss lage ei sone…/la oss lage ein konkurranse… la oss…” – og folk svarar ja, blir med, er positive og at vi saman klarar å skape noko nytt, flott og fint.

Då er den sosiale kapitalen viktig. Ein er nøydd å kjenne litt folk for å få det til, eller i det minste ha eit kjend namn. Dersom eg skriv eit innlegg i Mårråkbøgg i Stjørdalen, prøver meg på ein “la oss…”, så funker det dårleg. Eg kjenner såpass få at eg vil ikkje klare å få det til. Hadde eg derimot sagt det med rolle som ansatt i Stjørdalens blad, ville det moglegens gått bedre. Hadde det derimot vore i Odda, kor eg kjem frå, hadde eg visst akkurat kven eg kunne ha leika med, og folk hadde blitt med.

Omgrepet sosial kapital er spennande, det hadde vore morro å hørt fleire tankar rundt dette. Eg trur nemleg sosial kapital er årsaka til suksess på digitalt engasjement.

Dette fikk jeg fra en eller annen person på Origo som en del av prosjektet “Operasjon Julegåve”. Tusen takk, godisene falt selvfølgelig i smak på julekvelden, og ungene har tatt over badeanda.